Pioneringsmærket

Pioneringsmærket

Formål

Pionermærket handler om de oplevelser, vi kan få, når vi er sammen om at arbejde med reb og rafter. Her kan vi prøve alt lige fra at binde et simpelt knob til at bygge en kæmpe bro. Når vi pionerer får vi lov at følge et projekt fra ide og til færdig konstruktion. Vi prøver af og modellerer sammen.

Af: FDF Fredensvang

Pionering 1 – Muligheder og udfordringer ved at arbejde med reb

Derfor tager vi mærket

FDFerne får i fællesskab en helt basal forståelse for, hvad reb og knob kan bruges til, når de får lov til at lege med det sammen.

Aktivitetsforslag 1

Hold et møde, hvor I skaber oplevelser for FDFerne ved at introducere dem til nogle af de gængse ting inden for knob, knuder, reb og snor. For eksempel: Råbåndsknob 8-talsknob At binde sine sko Flagknob Tømmerstik Dobbelt halvstik Forskellen på kællingeknuden og råbåndsknobet.

Aktivitetsforslag 2

Udforsk basale knob som råbåndsknob og flagknob.

Aktivitetsforslag 3

Giv FDFerne en introduktion til, hvad de kan bruge reb og snor til – både i FDF og i deres daglige liv.

Inspiration

Du kan finde de mest elementære knob i Den lille blå medlemsbog.

Pionering 2 – Muligheder og oplevelser man kan skabe med rafter

Derfor tager vi mærket

FDFerne får en fornemmelse af, hvad de kan bruge rafter til, og hvordan rafter kan være med til at skabe oplevelser i naturen.

Aktivitetsforslag 1

Forklar FDFerne principperne bag besnøringer og lad dem prøve at binde dem. Prøv bagefter at lade FDFerne bygge en trebuk med en rafte bundet på hver side. På den måde prøver FDFerne både vinkelbesnøring, krydsbesnøring og bændsel.

Aktivitetsforslag 2

FDFerne udforsker de gængse besnøringer og bruger dem til at bygge noget simpelt, for eksempel en a-buk.

Aktivitetsforslag 3

Lad FDFerne få en introduktion til rafter og besnøringer.

Inspiration

Skoven i skolen – besnøringer

Se knob i 3D

Pionering 3 – Oplevelsen af at skabe en konstruktion, som man kan spise og arbejde ved

Derfor tager vi mærket

Når man kender grundstenene i pionering, kan man i fællesskab at prøve kræfter med, hvordan de kan blive brugt som en del af forskellige FDF-oplevelser.

Aktivitetsforslag 1

FDFerne skal bygge et spisebord. Man kan eventuelt motivere dem yderligere ved at love dem varm kakao, så snart de har et bord, de kan drikke det ved. Reguler eventuelt niveauet ved at tilføje en overdækning.

Aktivitetsforslag 2

Lad FDFerne bygge et bord eller en lignende simpel og praktisk konstruktion. Det skal give dem en forståelse for, hvilke muligheder reb og rafter giver.

Aktivitetsforslag 3

Prøv jer frem med at bygge simple konstruktioner, som er rimelig lette at forstå og gå til.

Pionering 4 – Oplevelsen af selv at skabe det, man skal overnatte i

Derfor tager vi mærket

Når vi har pioneret os trætte hele dagen, er det tid til at fuldende oplevelsen ved i fællesskab at skabe et godt sted at sove.

Aktivitetsforslag 1

Byg en bivuak, som man kan sove i.

Aktivitetsforslag 2

Byg en konstruktion, der kan holde FDFerne tørre og varme natten over.

Aktivitetsforslag 3

Lad FDFerne bygge noget, som de kan overnatte i.

Vejledning

1: Udfordringen er at få vendt bivuakken rigtigt i forhold til vind, lys og terræn. Overvej også fald og så videre på presenning, så bivuakken holder tæt.

Inspiration

Læs alt om bivauker.

Pionering 5 – At skabe en konstruktion, der flytter sig højt over jordens overflade

Derfor tager vi mærket

Vi prøver her at give deltagerne en oplevelse af at komme op i højden på noget, som de ved fælles hjælp har bygget.

Aktivitetsforslag 1

Byg et tårn, der kan hæve hele holdet over jorden. Tilpas sværhedsgraden ved at stille krav til højde og detaljegrad.

Aktivitetsforslag 2

Byg en konstruktion, hvor FDFerne kan blive hævet fra jorden, for eksempel i et udsigtstårn. Man kan også lade FDFerne bygge en hævet sovekonstruktion.

Aktivitetsforslag 3

Byg en konstruktion, der hæver både konstruktion og FDFerne over jorden.

Inspiration

Skoven i skolen – pionermatematik

Pionering 6 – Oplevelsen af at bygge og skabe en lejr i fællesskab

Derfor tager vi mærket

Vi prøver for første gang sammen at bygge en lejr op, der giver mulighed for gode FDF-oplevelser.

Aktivitetsforslag 1

Byg en lejr med nogle af disse elementer: Spisebord Køkkenbord Hævet bålsted Huggeplads Soveplads (eventuelt hævet) Indgangsportal.

Aktivitetsforslag 2

Deltag i konstruktionen af en komplet lejrplads og får dermed en oplevelse af at have bygget noget større.

Aktivitetsforslag 3

Vær med til at bygge en lejr op med alt, hvad der hører der til.

Pionering 7 – Sammen at skabe konstruktioner på og i vandet

Derfor tager vi mærket

Vi skaber en helt ny og anderledes type oplevelse sammen ved at flytte rafterne ud i vandet.

Aktivitetsforslag 1

Byg en tømmerflåde, der kan bære hele gruppen, og som er stabil nok til at sejle.

Aktivitetsforslag 2

Byg noget, der kan bære gruppen over vandet – enten ved at flyde eller ved at støtte på bunden.

Aktivitetsforslag 3

Lad FDFerne prøve kræfter med at bygge en konstruktion i eller på vand.

Vejledning

2: Brug eksempelvis birkebark, tørre granris og finske tændstikker/feather sticks til optænding. Byg videre med nåletræ og lav derefter et godt glødebål med løvtræ. Overvej at løfte bålet, hvis jorden er våd.

Inspiration

Skoven i skolen om brænde

Jon i vildmarken – om ildtænding (Youtube)

Tænd bål uden tændstikker

Pionering 8 – At skabe noget større sammen med de andre FDFere

Derfor tager vi mærket

Når man er velbevandret i de teknikker, der bliver brugt til pionering, kan det næste trin være at få ansvaret og tilliden fra lederne til at planlægge en større lejrplads.

Aktivitetsforslag 1

Lad FDFerne planlægge en større lejrplads hjemmefra. De skal ligeledes bygge en model af pladsen i blomsterpinde. På den måde lærer FDFerne principperne bag udlægningen af de forskellige konstruktioner og får nemmere ved selv at kunne stå som byggeledere, når det skal laves i fuld størrelse.

Aktivitetsforslag 2

Hav ansvaret for byggeriet af en større lejrplads, så FDFerne selv oplever de udfordringer, der følger med. Lederne hjælper selvfølgelig, hvis der er brug for det.

Aktivitetsforslag 3

Prøv kræfter med selv at planlægge et byggeri med flere elementer.

Pionering 9 – At skabe en konstruktion, der bevæger sig

Derfor tager vi mærket

Det gode samarbejde mellem FDFerne er i højsædet, når vi prøver kræfter med at få en konstruktion til at holde, idet selve konstruktionen er lavet til at skulle bevæge sig.

Aktivitetsforslag 1

Byg en konstruktion med væsentlige bevægelige dele, for eksempel: Pariserhjul Karrusel Vindebro Byggekran

Aktivitetsforslag 2

Byg en eller flere tivoli-forlystelser i reb og rafter.

Aktivitetsforslag 3

Byg noget, hvor de primære dele er bevægelige.

Pionering 10 – At skabe konstruktioner, der bringer os til nye oplevelser

Derfor tager vi mærket

Vi prøver at bygge noget, der kan flytte os over uvejsomt terræn, for både at se, hvad rafterne kan klare, og hvad vi kan skabe ved fælles hjælp og samarbejde.

Aktivitetsforslag 1

Byg en hængebro, der kan bære FDFerne over en lille å eller lignende.

Aktivitetsforslag 2

Byg noget, der kan spænde over en å eller kløft uden støtter midt på.

Aktivitetsforslag 3

Byg en konstruktion, der kan bære gruppen mellem to punkter.