Kanomærket

Kanomærket

Formål

Formålet med kanomærkets 10 oplevelser er at skabe gode oplevelser for børn og unge omkring og på vandet. Sammen opdager vi, at vi kan samarbejde og være i samme båd. Vi kommer ud under åben himmel og oplever den unikke natur, der findes omkring å og sø. Vi finder glæden ved at passe på hinanden og vores udstyr. Kanooplevelserne giver mulighed for at mærke egne, naturens og hinandens kræfter.

Koncept:

Niveau 1-3 er mærker, der kan tages af alle og har til hensigt at forberede FDFerne på, hvordan det er at komme ned i en Kano. 1-3 foregår derfor IKKE i en kano.

Niveau 4-10 er mærker, der tages i en kano og kræver derfor tilstedeværelse af en kanoinstruktør eller af en leder, som bestyrelsen har godkendt til kanosejlads med børn og unge.

Som undtagelse kan niveau 8 godt afvikles på land, da den kan omhandle opbygningen af en kanobivuak.

Af: Jens Piltoft og Anders Damkjær Andersen, FDF K 19 – Vanløse

Kano 1 – Mødet med vandet

Derfor tager vi mærket

Mødet med vand er en afgørende del af kanoliv. Vi ønsker at skabe en tryg og sikker ramme for dette møde.

Aktivitetsforslag 1

Svøm 200m i en svømmehal.

Aktivitetsforslag 2

Kom ud til noget badevenligt vand, hvor I har mulighed for at lege og svømme.

Aktivitetsforslag 3

Tal sammen om, hvordan man færdes sikkert i og omkring vand. Måske kender I nogle baderegler i svømmehallen og/eller i havet.

Vejledning

Nogle FDFere kan have vandskræk og andre kan have svært ved at svømme. Brug vandaktiviteter til at vurdere deres forhold til vand, og brug erfaringen herfra til de efterfølgende aktiviteter, så alle kan være med.

Inspiration

De fem baderåd

Kano 2 – Strømmende vand

Derfor tager vi mærket

Kendskab til vind og strøm understøtter sikker kanosejlads. Vi ønsker at skabe en ramme for kanoaktivitet bestående af opmærksomhed, sikkerhed og respekt for vejret.

Aktivitetsforslag 1

Byg papirsbåde og små tømmerflåder, og lav et kapløb i en å.

Aktivitetsforslag 2

Grav kanaler, og lav dæmninger ved en strand eller med legetøjs-vandkanaler.

Aktivitetsforslag 3

Lav flaskeposter, og sæt dem ud i vandet. Prøv at forstå, hvor de bevæger sig hen. Dette kan eventuelt gøres i forbindelse med en andagt eller andet.

Vejledning

En kano er følsom over for strøm og vind, og vil let lade sig påvirke. Det er vigtigt, at FDFerne lærer at respektere strøm, vejr og vind, når de skal sejle i kano.

Inspiration

Fold en papirbåd

Kano 3 – Kend din kano

Derfor tager vi mærket

Det er vigtigt for den gode kanooplevelse, at man kender udstyret og kan bruge det forsvarligt. Forberedelsen til kanoaktiviteterne kan gøres til en del af oplevelsen.

Aktivitetsforslag 1

Huskeleg eller ‘sæt halen på æslet’-leg med kanoudstyrets navne/kanobegreber (styrbord, bagbord, fordæk og agterdæk)

Print eller tegn en kano, og lav små sedler, som kan sættes på. Måske bliver I så gode, at I kan gøre det med bind for øjnene?

Aktivitetsforslag 2

Find et kanocenter/bådhus/kanoklub, og se hvordan udstyret er opbevaret. Find godkendte redningsveste og padler i egen størrelse. Test udstyret på land. Se, hvem der kan fylde en spand hurtigst med øsen, eller hvem der ved, hvordan man spænder en redningsvest korrekt.

Aktivitetsforslag 3

Tal om udstyret. Hvilken funktion har udstyret, og hvorfor er de forskellige stykker udstyr vigtige at have med i kanoen. Hvordan opbevares udstyret bedst?

Vejledning

Det er vigtigt at kende sit udstyr for at gøre oplevelsen god og sikkerhedsmæssig forsvarlig for børn og voksne.

Inspiration

Læringskort om kanoen

Kanosikkerhed og sikkerhedsudstyr

Kano 4 – Flyt din kano

Derfor tager vi mærket

For at få den bedst muligt kanooplevelse, er det vigtigt at kunne få kanoen derhen, man gerne vil. Vi ønsker at skabe en kanooplevelse med kontrol over kanoens bevægelser.

Aktivitetsforslag 1

Tag på en 1-2 timers kanotur på roligt vand, hvor der ikke er strøm i vandet eller vindpåvirkning. Man skal kunne mærke tagenes effekt. Undersøg, hvad der sker, hvis alle i kanoen kun laver fremdriftstag i bagbord/styrbord side.

Aktivitetsforslag 2

Kanodansen. Prøv at samarbejde om at få kanoen til at dreje om sig selv, eller flyt den sidelæns.

Aktivitetsforslag 3

Sæt en manøvrebane op, og prøv om I kan få kanoen hen, hvor I gerne vil have den. Snak om, hvorfor det er vigtigt at kunne manøvrere en kano for oplevelsen og sikkerhedsmæssigt.

Vejledning

Tænk over hvilke tag, der er nødvendige for simpelt at kunne manøvrere kanoen.

Inspiration

Bog: (Hæfte) Kanoinstruktør 1 & 2 (2017)

Læringskort: Klar til at padle

Øvebaner til padleteknik

Kano 5 – Leg i kano

Derfor tager vi mærket

Gennem leg ønsker vi at styrke tryg og sikker manøvrering af kanoen. Kanoen bliver et middel til sjove oplevelser.

Aktivitetsforslag 1

Bind to agterstævne sammen, og lav tovtrækning med kanoerne.

Aktivitetsforslag 2

Find på jeres eget indianerstammenavn. Klæd jer ud, og tag på kanotur som én fælles stamme.

Aktivitetsforslag 3

Leg en klassisk boldleg. Find i fællesskab ud af hvilken boldleg, som kunne være sjov at spille, mens I sejler i kanoer.

Vejledning

Find og kend børnenes niveau, inden I finder legene frem. Legen kan være et godt redskab til at finde menneskers og kanoens grænser. Hvor meget kan man krænge kanoen inden den kæntrer?

3: Tænk over at afgrænse et lille område, så legen bliver ‘tættere’. Snak sammen inden, om det måske er tilladt at sprøjte på hinanden, hælde vand i hinandens kanoer eller måske endda kæntre hinanden. Fælles spilleregler er vigtige at aftale, inden boldlegen går i gang.

Inspiration

Lege i kano

Find dit indianernavn

Boldlege

Kano 6 – Kanotryghed

Derfor tager vi mærket

Vi ønsker at styrke FDFernes oplevelse af tryghed, kontrol og sikkerhed i kanoaktiviteter. Dermed skabes større overskud og ro i kanooplevelserne.

Aktivitetsforslag 1

Gennemgå og fremvis en makkerredning sammen med FDFerne. Først på land, og hvis modet er til det også i vand.

Aktivitetsforslag 2

Gennemgå tænkelige risici ved kanosejlads. Brug gerne friluftsrådets aktivitetskort.

Aktivitetsforslag 3

Planlæg en kort tur sammen med FDFerne. Alle skal kun have fokus på sikkerheden. Emner, I skal have med i planlægningen, er rute, udstyr, vejr/vind, strøm og adfærd ved nødsituationer.

Inspiration

Lær sikkerhedsudstyret at kende

Øv fortrolighed med vand og kano

Øv redning

Bog: (Hæfte) Kanoinstruktør 1 & 2 (2017)

Kano 7 – Balance i en kano

Derfor tager vi mærket

Vi ønsker at styrke fornemmelsen af kanoens bevægelser gennem en nysgerrig og legende tilgang. Dermed styrkes kontrol og manøvrering i kanooplevelserne.

Aktivitetsforslag 1

Prøv at træne jeres balance i en hjemmebygget balance-kano/kajak af mælkekasser.

Aktivitetsforslag 2

Få en god balance i kanoen ved at bruge støttetag. De modige kan prøve at læne sig ud over kanten på kanoen. Med lidt træning kan kanoen krænge mere, end du tror.

Aktivitetsforslag 3

Udforsk begrebet at trimme en kano. Balancen og retningsstabiliseringen påvirkes af placeringen af personerne/ballasten i kanoen.

Inspiration

Balancekajak fra Væbnermesterskabet

Bog: (Hæfte) Kanoinstruktør 1 & 2 (2017)

Pak en kano

Kano 8 – Kanotur med overnatning

Derfor tager vi mærket

Vi ønsker at brede kanolivet ud gennem oplevelsen af at ligge i lejr på en kanotur med overnatning i det fri.

Aktivitetsforslag 1

Brug kanoen som et primært element i en simpel bivuak. En kanobivuak.

Aktivitetsforslag 2

Overnat på en øde ø, og find løsninger på, hvordan I får vand, og hvor I går på toilet med videre.

Aktivitetsforslag 3

Find sammen løsninger på, hvordan I kan overnatte på vandet.

Vejledning

3: Få sammen oplevelsen af at blive vugget i søvn af vandet. Måske sover I på en tømmerflåde, i sammensnurrede kanoer eller på en flydende shelter. Husk redningsvesten og at binde kanoerne fast til bredden, så I ikke driver.

Inspiration

Byg en kanobivauk

Sov på vandet

Kano 9 – Opdag naturen i en kano

Derfor tager vi mærket

Kanosejlads har den fordel, at den er næsten lydløs. Det kan bruges til at komme meget tæt på naturen ved og på vandet. Vi ønsker at lade FDFerne møde naturen på nysgerrig og respektfuld vis.

Aktivitetsforslag 1

Sejl så lydløst som muligt på en stille å i 10-20 min. Prøv at huske alle de dyr, I så og hørte.

Aktivitetsforslag 2

Lav jeres eget biologiske feltstudie. På jeres kanotur skal I tegne/affotografere eller notere de dyr eller planter, som er særlige for området ved vandet. Lav en plakat med tegninger/fotos eller print fra nettet.

Aktivitetsforslag 3

Tag på tur med naturen som hovedfokus: Tag f.eks. på fuglejagt efter den sjældne isfugl eller find koglerne fra en Rødel på jeres næste tur.

Vejledning

3: Naturtyperne ændrer sig fra å til sø og bæk til hav. Der er anderledes natur i en fjord end i det lokale gadekær. Undersøg, som ægte kanofolk, hvilken naturtype, I bedst kan lide og hvilke dyre- og plantearter, der findes i de forskellige naturtyper.

Inspiration

Undersøg livet i sø og å

Leg vandhulsdetektiver

Fuglejagt med App

Plantegenkendelse med App

Væbner+

Kano 10 – Kanohike

Derfor tager vi mærket

Formålet med denne oplevelse er at vænne sig til kanoen, nyde stilheden, fællesskabet, vandet og naturen. Oplevelsen ved at være i samme båd styrker krop og sind.

Aktivitetsforslag 1

Tag på en længere kanotur med flere overnatninger og oppakning.

Aktivitetsforslag 2

Turenes længder og tidspunkter ændrer oplevelserne markant. Planlæg en afslapningstur, en tonsetur i flådedannelse og en daggrys-/skumringstur. Snak om, hvilken tur I bedst kan lide.

Aktivitetsforslag 3

Gå på opdagelse før og under jeres kanohike. Undersøg sammen vejr og vind inden i tager afsted. Hvordan kan det påvirke turen? Find ud af, hvordan en fortrimmet og bagtrimmet kano kan ændre på kanooplevelsen. På kanohiken kan hvert kanomakkerpar tildele de andre kanoer priser såsom: ‘Dagens kano i skysovs, ‘Det hurtige lyn’ eller ‘Det store plask’.

Vejledning

En kanohike kan mange ting. Tænk over længden på turen. Den skal svare til FDFernes niveau. Tur efter evne giver den bedste kanooplevelse.

Inspiration

Planlæg en kanohike

Sikkerhed i kano og kajak

Turledelse på vand