Musikmærket

Musikmærket

Musikmærket handler om forskellige typer af musik i FDF, som vi bruger i kredsens hverdag.

Her er nogle mål for, hvad man skal kunne, vide eller have oplevet for at få mærkerne på de enkelte niveauer.

Musik 1
Det er målet at:

  • Børnene kan fagterne til 3 sange fra FDFs sangbøger
  • Børnene kan synge 5 sange fra FDFs sangbøger
  • Børnene kan genkende lyde fra udvalgte instrumenter. Afspil lyde af instrumenter eller lyde I selv har optaget og lad børnene demonstrere, at de kan fortælle, hvilket lyde der er hvad.

Musik 2
Det er målet at:

  • Børnene har spillet til lejrbål på tre ud af følgende instrumenter: jødeharpe, kazoo, redekam, tamborin, lyre, franskbrød (fish guiro), mundharmonika, rasleæg, didgeridoo, triangel, koklokke, kastanjetter, vuvuzela, cabasa, fingerbækken, agogo, skralde, vibraslap eller klaves.
  • Børnene kan synge 10 sange fra FDFs sangbøger, herunder mindst 2 salmer.
  • Man skal kunne klappe på 2 og 4 til en 4/4 FDF-sang.

Musik 3
Det er målet at:

  • Børnene kan 4 klappelege/fagtesange eller lejrbålsråb, herunder også 3/4-sange.
  • Børnene kan synge 15 sange fra FDFs sangbøger.
  • Børnene har deltaget i at synge en kanon.
  • Børnene har opført en dans eller et stompnummer til et kredsarrangement eller en lejr. Dans kan eksempelvis øves med hjælp fra danseprogrammer fra wii/playstation/x-box.
  • Børnene kan skelne en sang i 3/4 fra en sang i 4/4.
  • Børnene kan synge to forskellige bordvers.

Musik 4
Det er målet at:

  • De unge skal kunne 8 klappelege/fagtesange eller lejrbålsråb.
  • De unge skal have været med i en samspilsgruppe eller opført en minimusical til et kredsarrangement eller på en lejr.
    I samspilsgruppen skal alle have deltaget i opførelsen af et stompnummer. Altså hvor alle klapper, trommer, tramper, rapper, flår, smasker eller på anden måde deltager med en del af det samlede beat. Beatet skal være skrevet ned, evt. bare med ord, så man kan gentage det og bygge det op.
  • De unge skal have digtet tekst til en sang som opføres til kredsarrangement eller en lejr.
  • De unge kan synge fire forskellige bordvers.
  • De unge har deltaget i en snak om stemninger i musik – er det glad, melankolsk, alvorligt, andægtigt, sorg, festligt, højttideligt, livsbekræftende, osv.
    Lad lederen vælge fire stemninger, som den unge skal finde sange, der matcher til.

Musik 5
Det er målet at:

  • De unge kan synge 20 sange fra FDFs sangbøger.
  • De unge har akkompagneret en FDF-sang med et instrument, hvor der spilles akkorder, melodi eller et rytmisk instrument med mindst tre forskellige rytmer (eksempelvis lille tromme, hi-hat og storetromme). Guitar er nemt og billigt at komme til og lære og kan tages med overalt.
  • De unge kan spille tre numre i en samspilsgruppe med mindst tre deltagere.
  • De unge har optrådt i en samspilsgruppe med et hjemmelavet stykke tekst til et kendt stykke musik.
  • De unge har været med til at synge flerstemmig sang.
  • De unge har opført en dans til et hitnummer, med koreografi man selv laver. Eller opført et folkedansenummer. Eller lavet tekst til et rap – find evt. et beat på nettet. 
  • De unge har været med til at diskutere forskellige genrer i musik, eksempelvis opera, jazz, blues, rock, rap, hip-hop, osv. Find én FDF-sang, som skal opføres i mindst tre af disse genrer.
  • De unge har deltaget i en snak om betydningen af teksten i en sang. Både en ny sang og en af de gamle salmer. Hvad vil forfatteren sige med sangen? Det bør være tekster med “dybde” i. Lad derefter den enkelte finde den sangtekst, der betyder mest for vedkommende og begrunde hvorfor?

Musik 6
Det er målet at: 

  • Man kan spille tre numre i en samspilsgruppe med mindst tre deltagere.
  • Man har optrådt i en samspilsgruppe med et hjemmelavet stykke tekst til et kendt stykke musik.
  • Man har været med til at synge flerstemmig sang.

Musik 7
Det er målet at: 

  • Man skal have instrueret mindst tre stompnumre med børn og være ”forklapper” på dette.
  • Man har været med til at synge gospel og deltaget i en gospelkoncert.
  • Nummeret skal opføres for mindst 30 tilhørere.

Musik 8
Det er målet at: 

  • Man skal have instrueret en samspilsgruppe og have opført fem numre for mindst 30 tilhørere.
  • Man behersker et af følgende instrumenter: klaver, guitar, bas eller tromme, eller man kan spille på et instrument efter noder ”fra bladet”.

Musik 9
Det er målet at: 

  • Man har deltaget i en koncert i et FDF-orkester eller været ude og spille med et tamburkorps (eventuelt stomp-tamburkorps) eller spillet i en multimusikgruppe til et landsdels- eller landsforbundsarrangement i FDF.
  • Man har stået for at tage musikmærkerne op til niveau 5 med et hold børn eller unge.

Musik 10
Det er målet at: 

  • Man har instrueret et FDF-orkester i koncert, et tamburkorps, når det er ude at spille eller instrueret en multimusikgruppe til et landsdels- eller landsforbundsarrangement.
  • Man har stået for tage op til musikmærke 8 med et hold børn, unge eller ledere.