Madmærket
Aktiviteter i forbindelse med planlægning, indkøb, forberedelse, fremstilling, spisning og afrydning efter maden.
![](https://fdfikast.dk/wp-content/uploads/M%C3%A6rker/Madm%C3%A6rket.jpg)
Her er nogle mål for, hvad man skal kunne, vide eller have oplevet for at få mærkerne på de enkelte niveauer.
Mad 1
Det er målet at:
- Børnene skal have været med til at dække et pænt bord.
- Børnene skal have tørret af efter opvask.
- Børnene skal have været med til at bage kage, boller eller andet.
- Børnene skal have skrællet kartofler og/eller snittet grøntsager.
- Børnene skal have været med til at lave varm mad.
Mad 2
Det er målet at:
- Børnene har været med til at lave en tre retters menu.
- Børnene har vasket op og tørret borde af.
Mad 3
Det er målet at:
- Børnene har været med til at lave hjemmelavet marmelade eller tørret frugt.
- Børnene kan forklare om køkkenhygiejne, bakterier og hvordan man holder ordentligt rent i et almindeligt køkken.
- Børnene kan forklare, hvad der er sund og usund mad.
- Børnene har været med til at lave mad over bål i gryde eller pande.
Mad 4
Det er målet at:
- De unge har været med til at købe ind til en lejr.
- De unge har lavet mad på trangia.
- De unge kan betjene et trangia eller lignende primus. Samle, betjene, vedligeholde og rengøre.
- De unge kan forklare om køkkenhygiejne, bakterier og hvordan man holder ordentligt rent i en standlejr eller primilejr.
Mad 5
Det er målet at:
- De unge kan forklare om energifordeling på fedt, protein og kulhydrat, samt hvordan man beregner energibehov, når man planlægger madindkøb.
- De unge kan forklare om, hvilke grøntsager og frugter der knytter sig til bestemte årstider i Danmark.
- De unge har lavet en lammekølle eller helstegt kylling på spyd.
- De unge har prøvet at stege på sten, planke eller direkte i gløder.
- De unge har spist fisk, man selv har renset og tilberedt over bål.
Mad 6
Det er målet at:
- Man skal lavet og spist tre forskellige røgede ting over bål eller primitiv røgovn.
- Man skal have deltaget i en drøftelse af forskellen i måltidsetikette, således at man sammen med andre har været med til at beskrive, hvad der er god etikette, når man spiser i følgende selskaber:
- Derhjemme
- På restaurant
- På en lejr indendørs
- På en standlejr ved raftebord
- På en primilejr rundt om bålet.
Mad 7
Det er målet at:
- Man enten har været med til at bygge en primitiv ovn og bagt mindst tre forskellige ting i ovnen eller har jordbagt to forskellige ting.
- Man har eksperimenteret med at lave et ”primitivt lejrkøleskab” hvor man skygge, jordkulde, fordampningskøling, alternativ energi eller bålkøling har fået temperaturen minimum fem grader lavere end den omgivende temperatur.
Mad 8
Det er målet at:
- Man har deltaget som tante på en FDF-lejr med mindst 30 deltagere.
- Som tante har man været ansvarlig for mindst ét varmt måltid på lejren.
Mad 9
Det er målet at:
- Man med bål har lavet mad på en reflektorild (planke), lavet mad i ler (eksempelvis lerklinet kylling) eller mad i saltdej.
- Man har eksperimenteret med at lave et bålvarmesystem, hvor det er lykkedes at varme vand op til mindst 65 grader i et system hvor det kolde vand ”hældes på systemet” udenfor bålet og cirkulerer ind i bålet.
Mad 10
Det er målet at:
- Man har været i køkkenet på et FDF-kursus med mindst 50 deltagere.
- Man har været ansvarlig tante og stået for såvel menu, økonomi og indkøb på en lejr med mindst 50 deltagere.